Alla inlägg under oktober 2006

Av Cecilia - 20 oktober 2006 20:51

Nu är Tudor nybadad, har nyklippta klor, klippt mellan trampdynorna och håren är borta från öronen. Det tog sin lilla tid, men det var det värt när man ser resultatet. Han är som en liten nallebjörn. Eller liten och liten, nu är han ju en stor gosse på snart fem månader.Nu ska jag och husse äta lite, sen är det Musses tur.

Av Cecilia - 19 oktober 2006 20:40

Idag var det tredje eller var det kanske fjärde gången på Tudors valpkurs. Hur som helst så hade Bernt Hasselström varit och föreläst, för er som inte vet vem det är så kan jag berätta att det är en känd hundprofil här uppe i norr. Bernt ordnar egna hundkurser också, just nu så har han en valpkurs som bland annat min kompis Ann-Helen och hennes hund (Fa)Kira går. Annars om jag inte minns helt fel så sysslar han själv med fågelhundar.Bernt tyckte att Tudor behövde bli mer framåt och att han var för lugn. Men Tudor är i vanliga fall inte alls lugn, men däremot så var han nog väldigt trött idag. Det har kanske varit lite för mycket bus med Musse idag...

Av Cecilia - 17 oktober 2006 22:37

Idag på kvällen har jag varit ute och busat med Musse i snön, och husse tog inte på oss några kläder... Jag har inga sockar så då behövde inte Musse ha sina på sig heller. Ni skulle ha sett extramattes min när vi kom in igen. Hon trodde inte att det var samma hundar som kom in som husse hade gått ut med...Vilka snöbollar jag fick i pälsen, jag vägde nog dubbelt så mycket än vad jag gjorde i morse!Men extramatte tycker det är bra med snö, hon säger att det inte fastnar lika mycket gruvdamm i pälsen på vintern när det är snö. Hon tjatar alltid om att Musses vita tassar är så gråa på grund av att vi bor så nära gruvan. Och att få bort gruvdamm från pälsen är en omöjlighet! Jag vet inte om hon inbillar sig men hon säger att det inte ens går att hänga ut vittvätt på tork, för då är tvätten grå när tvätten har torkat färdigt.Men nu är jag och Musse rena och nyfönade!Nu ska vi sova för extramatte ska upp tidigt och köra buss så vi ska till stormatte (Cecilias mamma) på morgonen, idag på eftermiddagen när stormatte skulle till jobbet så har vi fått vara hos Rogers pappa. Han är så snäll och kokar alltid ben till oss och matar oss med allt möjligt gott!Mycket körande blir det för extramatte, stormatte och husse för att vi ska slippa vara ensam. Men matte säger att hon inte köpte Musse för att han ska sitta ensam i en lägenhet och då måste ju samma sak gälla mig. Fast ibland så får vi faktiskt vara ensam hos extramatte när det bara är en timme eller så till husse kommer hem, men vad vi gör då det är hemligt. Men vi brukar gäspa när matte eller husse kommer hem så dom tror att vi har sovit... Men matte verkar inte riktigt lita på att vi sover för jag hörde minsann att hon frågade grannen ovanför oss om vi lever om. Men han svarade att han inte hade hört något.Natti natti.

Av Cecilia - 17 oktober 2006 22:26

Det har snöat nästan hela dagen så det har kommit rätt så mycket snö idag och det är glashalt ute, Gerry som kör bärgningsbil var förbi och hämtade vinterdäcken till mammas bil var riktigt jäktad på grund av att det var "en krock i varenda korsning i stan".Idag har vi ringt på en stuga. En liten mysig stuga i Jukkasjärvi, faktiskt på samma lilla grusväg som jag är uppvuxen på dock typ fyra-fem kilometer in i skogen brevid sjön Sautosjärvi. Och dessutom var utgångspriset på stugan inte alltför högt eftersom inte alla får köpa stugan (det är en arrende som ägs av en Sockens skogsallmäning vilket innebär att bara personer som äger eller är barn till skogsägare/sterbhus i samma allmänning får köpa den).

Av Cecilia - 17 oktober 2006 11:31

Idag har mamma varit till veterinären och vaccinerat hundarna, Musse fick sin ett års spruta och Tudor fick sin andra rabies spruta. Båda två hade varit jätteduktiga och reagerade knappt när dom fick sprutan.Mamma passade även på att väga hundarna. Tudor vägde 4.45 kg och Musse 5.55 kg.Igår fyllde Musse ett år, det firade han med att mumsa torkat renkött tillsammans med Tudor. När mamma ringde igår så sa jag till henne att hon måste säga grattis till Musse, så jag satte telefon vid Musses öra. Stackars Musse han blev först helt överlycklig över att höra mammas röst, men sen blev han helt förstörd när han inte kunde hitta mamma...Grattis i efterskott till Musses syskon! Vi hade tänkt att hälsa på Musses syster i Luleå i lördags men eftersom vi inte åkte på utställningen så blev det inte, men vi ska hälsa på när vi åker till Öjebyn för att göra Musses hälsokontroll.

Av Cecilia - 15 oktober 2006 17:38

I fredags kom nummerlapparna till utställningen i Tromsö nästa helg. På Tromsö Hundeklubbs utsällning på lördagen är det 5 havanaiser och på NKK's stora utställning på söndagen är det 8 havanaiser.Vi har inte riktigt bestämt oss om vi ska åka, jag har inte bokat något boende än. Och åker vi så blir det nog bara en dag. Vi har jättemycket att göra i lokalen och förhoppningsvis så får jag webadressen att börja fungera i mitten på veckan så jag kan lägga in alla artikalar. Får jag bara webadressen klar så tar den max en vecka innan webshopen kan öppna eftersom jag har själva sidan färdig det enda som saknas är artiklarna, det blir dock med ett litet sortiment i början. Jag har klart med flera leverantörer, bland annat KW i Danmark så jag funderar på att ta bilen till Danmark och köpa varor eftersom frakten från Danmark var tokdyr, det lönar sig att köra 440 mil istället... Och sen kommer jag att börja sälja Lone Star foder eftersom Malmfältens Sport och Fritid har lagt ner sin butik.

Av Cecilia - 15 oktober 2006 17:16

Idag så har Musse varit och jagat ripa med Roger och Rogers pappa i Mertanen ca tre mil från Kiruna. Dom såg inga ripor, men däremot så hittade Musse björnbajs.Musse har gått ett blodspår igen och hade varit jätteduktig, han tycker verkligen att det är jättekul. Jag funderar nästan på att åka till Östersund och pröva Musse i Anlagsprovet, i Östersund så har dom rörliga proven ändå till sista december. Men jag ska prata lite bättre med Margareta på onsdag när klickertränarna har träning om hur ett prov fungerar, jag har läst reglerna på SKK men jag har ändå lite funderingar...Tudor fick inte följa med idag så han har surat, först när dom gick så satt han vid dörren och väntade på att dom skulle komma tillbaka, men när dom inte kom så gick han och la sig och surade. Tudor är för ung för att vara ute och gå i skogen i tre-fyra timmar och jag vet inte om han kanske är skotträdd. Vi bor bara några hundra meter från en pistolskyttebana så han får lite träning i alla fall.Igår kväll så satt jag och kollade på finska havanaissidor och hittade Musses pappas uppfödares sida. Så jag skrev ett mail till den uppfödaren och skickade med bilder på Musse, fast jag är lite osäker på om mailet verkligen gick fram, mailet med bilderna hamnade i skickade meddelanden, inte mailet där jag skrev och berättade om Musse. Men jag hade kanske missat att bocka i rutan att mailet skulle sparas. Och jag orkade inte skriva om mailet på nytt eftersom det första mailet tog mig säkert en timme att skriva, finska är inte min starkaste sida. Men jag tror hon förstår vad jag menar i alla fall, finska i Österbotten är inte samma finska som pratas här i Kiruna. Här behöver du inte kunna desto mer finska för att förstå vad folk menar.

Av Cecilia - 14 oktober 2006 21:54

Idag så har Tudor tappat sina främre mjölktänder i underkäken. Han ser ganska rolig ut utan tänder, fast jag tror Musse tycker det är ganska skönt att Tudor inte kan bita honom lika bra nu. Det känns som om han har tappat sina tänder väldigt tidigt? Han är fyra månader och en vecka nu. Om jag inte minns helt fel så tappade Musse sina framtänder vid sex månader och sen drog vi ut hans hörntänder hos veterinären när han var sex och en halv månad eftersom dom ordinarie hörntänderna hade börjat komma upp.

Ovido - Quiz & Flashcards