Alla inlägg under november 2006

Av Cecilia - 28 november 2006 17:39

Nu ser jag och Musse fram emot att åka till Litauen, vi har bokat biljett till Stockholm 9 december och sen vidare till Litauen 14 december, men eventuellt så måste jag boka om resan till Stockholm till några dagar senare. Det börjar närma sig!Lite små kul är det att man får namnen få dom som ska ställa ut. Bland annat två havanaiser från kennel Voila (med andra ägare än uppfödaren).

Av Cecilia - 27 november 2006 10:22

Idag har jag varit till veterinären och tagit ett blodprov på Musse. Stackars Musse var livrädd för veterinären, det var samma veterinär som drog ut hans hörntänder så han kommer nog ihåg henne. Undra hur det kommer gå på nästa utställning när han ska stå på bordet...? För idag så reagerade han precis som när vi var i Stavanger på utställning, han ville hoppa ner från bordet och när han inte lyckades så försökte han komma upp i famnen...Sen passade jag på att väga gossarna.Musse vägde 5,60 kg. Han har ökat i vikt med 50 gram sedan 17 oktober, vilket är positivt för jag trodde nästan att det skulle vara tvärtom.Tudor vägde 5,45 kg. Han har ökat med ett helt kg sedan 17 oktober och väger nu bara 150 gram mindre än Musse.

Av Cecilia - 24 november 2006 15:35

Det är 71 anmälda Bichon Havanaiser, varav 21 stycken är juniorer. Det är domarbyte för juniorer till Kurt Nilsson, Musse har ställts en gång tidigare för den ordinarie domaren Göran Bodegård. Det hade varit spännande att se vad Musse skulle fått för kritik den här gången, men Göran Bodegård ska döma på en utställning som jag har anmält Musse till nästa år så det spelar ingen större roll.Jag ska på farmors systers begravning den helgen eller helgen efter så eventuellt kan jag och Musse inte vara med och Roger vill inte gå ensam till utställningen så vi får se om Musse kan vara med. Fast jag hoppar hellre över utställningen i Stockholm än den i Litauen helgen efter... Ja ja det återstår att se när datumet blir klart.

Av Cecilia - 24 november 2006 06:50

Bild 1. Platsliggning Tin-Tin, Acke och Musse.Bild 2. Musse sitter i utgångsställning.Bild 3. Mira ligger still under tiden Emilia går runt i garaget.Bild 4. Tudor. Hallå, jag vill också vara med!Igår hade vi våran första tävlingslydnadsträning i garaget. Eftersom vi alla ska ställa ut hundarna inom kort så kom vi överrens om att vi utställningstränar i början på passet. Med Tudor gick det ganska hyfsat att gå runt i en ring, men det är mycket som det måste finslipas på, att få honom att stå ordentligt var inga problem alls utan han stod riktigt fint. Men han är ju bara dryga fem månader och då ska han inte gå perfekt heller. Med Musse däremot så har vi inte gjort några framsteg alls, han vill fortfarande gå med nosen i backen! Däremot så står han perfekt, men det ska man väl aldrig säga för då börjar det säkert att strula. Men stå har han oftast gjort mycket bra på utställningar, bortsett från två utställningar i augusti/september.Sen övergick vi till att träna platsliggning, det gick över all förväntan. Musse var jätteduktig, men bortsett från när jag gick och hämtade kameran från påsen då kom han smygandes en liten bit. Fast lite tjorvade han när jag sa ligg, istället för att ligga så gjorde han alla konster han kunde komma på, rulla runt osv... Men jag är då jätteglad över att han inte gick till dom andra hundarna, det spelar inte så stor roll vad som händer när vi ska tävla, bara han inte går till dom andra hundarna under platsliggningen. Det är min största mardröm när vi väl ska börja tävla, ibland så händer det ju faktiskt att någon hund går över till hunden intill och ställer till oreda.Sen så tränade vi lite med apportbocken, Tudor var jätteduktig och bet fast i den. Men där får man vara snabb att ta bort den så han inte börjar tugga. Musse däremot vägrar att bita fast i den, eller han vill inte ens öppna munnen. Kastar man den så är det inget problem, men att bara få honom att hålla den går inte alls. Det är nog bättre att vi tränar med apportbocken hemma i soffan istället till att börja med.Emilia och Elisabeth hjälptes åt att träna med Mira, det gick jättebra. Mira är så duktig på att ligga still även om Emilia sprang runt i garaget och in i bussarna så låg hon still.Enda nackdelen igår var att både man själv (kolla in bild 2) och hundarna blev alldeles dammiga, så nu ska jag börja tvätta dom på torsdagkvällar istället för på fredagar som jag har försökt att göra tidigare. Och sen ska jag spola av golvet i garaget före träningen börjar.Tack för igår! Syns nästa vecka på torsdag!

Av Cecilia - 21 november 2006 21:47

Tudor är en riktig linslus så han fick vara med på Musses bild, Tudor är så rolig när man borstar Musse då står han och studsar och vill också upp på bordet. Musse däremot när han ser att jag tar fram badbaljan då smyger han iväg...Tudor var ren för två timmar sen, men nu är han redan alldeles smutsig runt hakan. Mamma säger att det är för att han är så glupsk, han mosar ner hela nosen i matskålen och glufsar i sig. Musse däremot äter jätte försiktigt och i sin egen takt, ingen brådska där inte. Dom är så härliga våra gossar!

Av Cecilia - 21 november 2006 18:42

Det har inte hänt så mycket den senaste veckan. I torsdags så träffades vi som ska träna tävlingslydnad, vi pratade lite och tränade en kort stund. Musse var med Roger i garaget så jag tog med mig Tudor, han var jätteduktig. Jag har bestämt mig för när jag tränar med Tudor så ska jag alltid göra det ordentligt från första början, sätter han sig snett osv så är det bättre att räta på honom direkt. Samma sak med apporteringen, det är lika bra att göra det korrekt på en gång. Apporteringen med Musse är ett stort problem eftersom när jag har busat med Musse och kastat grejer till honom så har han inte behövt lämna tillbaka grejerna till mig och dessutom så har han fått springa iväg på en gång och inte när jag säger till, och att ändra på det nu är ingen lätt historia... Nu på torsdag så tränar vi i bussgaraget klockan 19.Idag så har jag varit med hundarna på stan, dom behöver socialtränas... Musse har ju alltid varit med mig överallt, både när jag kört buss och ränt på stan. Men sen dom blev två så är det inte lika enkelt att ha med dom i bussen osv vilket har gjort att Tudor inte har fått lika bra träning. Men det ska det bli ändring på! Det är inga problem på utställningar eller när vi tränar i grupp då bryr dom sig inte om andra hundar. Men när vi möter bara en hund, då ställer sig Musse på bakbenen och Tudor skäller...Jag har precis badat Tudor och då måste jag ju alltid ta den obligatoriska bilden, det är så kul att titta på bilderna efter några månader/veckor och se hur dom har vuxit.Annars så har det inte hänt så mycket, Tudor och Musse har nog börjat göra upp lite smått om vem som ska bestämma. Från att tidigare ha legat ner och brottas så står dom allt oftare på bakbenen och ibland så kan man till och med höra att någon av dom fräser ifrån ordentligt.Fast jag tror att dom trivs jättebra tillsammans. Tudor blir då helt överlycklig när han och Musse har varit ifrån varann ett tag.

Av Cecilia - 16 november 2006 12:13

Bild 1, Ortodoxa kyrkan i Torneå. Bild 2, Ann-Helen inne på Djurmagazinet. Bild 3 Ann-Helen inne på IKEA.Igår var jag och Ann-Helen på en heldagsshoppingtur till Haparanda och Torneå. Vi åkte tidigt på morgonen och kom hem efter tolv på kvällen.Vilken dag! Helt klart en rolig dag med en massa konstiga händelser!Eftersom Tudors rabiesvaccination inte börjar gälla förrän i februari så fick Tudor och Musse vara hos Rogers pappa, vilket dom inte var det minsta ledsna över. Nykokta köttben och en massa korv är aldrig helt fel!Efter att ha lämnat av dom så började vi åka, vi tog Tornedalsvägen ner och åt lunch i Övertorneå eftersom vi tänkte att det kommer att vara så mycket folk så vi inte får plats att äta någonstans.När vi kör in mot Haparanda så visar det sig att IKEA parkeringen inte ens är full! Vi tänkte att vi tar IKEA sist så vi körde vidare över till Finland, första stoppet blev vid den ortodoxakyrkan (Nordens nordligaste) men den var tyvärr stängd. Då gick vi över på Alko (deras Systembolag), jag har inte ens druckit ett glas vin på snart två år (på nyårsaftonen) så jag tittade bara. Jag har varit ute på krogen så mycket i tio års tid så då kan jag gott låta bli att gå på krogen på ett tag, jag bestämde mig för ett år först, men sen så kom Musse till oss julen där på så då har jag inte ens haft tid att gå på krogen.Vi tänkte att vi frågar tjejen i kassan om hon vet om det finns någon zooaffär i Torneå, men vad heter det på finska egentligen... Hur som helst så frågade vi efter en djuraffär på svenska, och då fick vi till svar att Kalle en liten bit bort säljer i alla fall julmat! Alltså tanten trodde att vi frågade efter julmat! Vi tackade för tipset och gick därifrån!Sen åkte vi över till Haparanda igen, men vart har tullen tagit vägen? Vi kom direkt in på IKEA parkeringen. Hur gör man då om man vill ta med sig hundarna...?Vi började med att besöka Djurmagazinet som också hade premiär i Haparanda. Vilken butik, det var den största djuraffär jag har sett! Vi shoppade lite lösgodis och lite annat smått och gott till hundarna.Sen gick vi över på IKEA. Det var inte alls mycket folk där, inte ens alla kassor var öppna! Jag köpte entremattor till affären och lite andra små saker.Sen började vi köra hemåt, vi bestämde oss för att ta E10:an hem eftersom det var så dåligt väder, det snöade och var nollgradigt och dessutom snörök. När vi kom till backen före Överkalix så hade en lastbil fått sladd och vält, polisen var på plats så vi fick i alla fall passera eftersom bara ena vägbanan var stängd, en stund efter vi hade passerat så hörde vi på radion att vägen skulle vara avstängd en timme eftersom dom skulle bärga lastbilen, vilken tur att vi hann passera!På långa rakan före Hakkas så får vi möte (vilket i sig inte är så konstigt), jag körde bara runt 70 eftersom det var så mycket snörök, det gick bra att möta bilen, men just bakom den bilen så låg det en annan i snöröken som huxflux var på våran sida. Vilket gjorde att våra backspeglar tog i varandra, vilken smäll! Jag såg inte i backspegeln om den andra bilen lyckades hålla sig på vägen eftersom det var så mycket snörök, men vi stannade direkt, och andra bilen var inte i diket, men det fanns lite delar av hans bil på vägen. Vi tog med hans backspegel som en souvenir!Hur som helst vilken galning som inte ens stannade, och en ännu större galning eftersom han påbörjade en omkörning utan att ens kunna se något annat än snörök från bilen han hade framför!Summering av dagen!En jätterolig dag, med undantag av fartdåren efter E10:an!Trist bara att det var så lite folk i Haparanda på invigningen. Och stackars Alko i Finland som hade tagit in en massa extra personal som nu fick stå med händerna i byxfickorna. Jag tror vi var fyra stycken inne i Alko butiken. Och ingen Ingvar Kamprad såg vi till heller, han var nog och badade bastu med Haparandas kommunalråd...:-)

Av Cecilia - 10 november 2006 17:40

Nu kör vi igång en tävlingslydnadsgrupp!Vi träffas i Arctos hundskolas lokaler torsdag 2007-11-16 klockan 20 för att diskutera hur vi vill lägga upp våra träningar och vilken veckodag som passar för alla. Som det är nu så lutar det åt torsdag kvällar.Träningarna kommer att hållas i bussgaraget, dvs vi kör ut tre bussar från garaget och tränar där, skulle vi bli många så finns det möjlighet att köra ut sex bussar.Vi har ingen instruktör utan vi hjälps åt och ger varandra råd. Däremot så kommer jag eller om någon annan känner sig manad, att samordna träffarna så att det inte blir alltför mycket prat och kaffe.Tävlingslydnadsgruppen vänder sig till dig som har som mål att tävla nästa år i Lydnadsprov. Även unghundar är välkomna, Tudor ska också vara med och han är lite drygt fem månader. Men eftersom vi alla är på olika nivåer, vissa har redan gjort sin tävlingsdebut, medan andra precis har kommit igång med sin vardagslydnad så är det inget problem eftersom alla tränar efter sin egen nivå. För att få tävla måste din hund ha fyllt tio månader.Jag och Musse har som mål att tävla första gången 2007-04-22 i Harstad. Det finns även gott om tävlingstillfällen här i norra Sverige också, bland annat våran egen brukshundklubb ordnar tävling 2007-06-03.Det man får tänka på om man funderar på att tävla i Norge är att du inte får tillgodo räkna dig ditt eventuella första pris till ett svenskt LP1 championat.Det är kostnadsfritt för er som är med i Klickertränarna, övriga betalar 300:-. Det är absolut inget måste att träna med klicker! Det avgör du själv.Tänk på att din hund måste vara vaccinerad och all träning sker under eget ansvar om det skulle uppstå några skador osv.Jag har trimbord, dressyrlinor och apportbockar att låna ut (obs avsedda för småhundar, men en apportbock kostar inte många tior att köpa). Margareta tar med sig sitt hopphinder. För er som inte vet reglerna så tar jag med mig häften med information om vad som gäller vid lydnadsprov. Från 2007-01-01 har dom lagt till apport även i Lydnadsprov 1.Välkommen med din anmälan till mig!kirunacilla@hotmail.com

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards