Alla inlägg under februari 2007

Av Cecilia - 26 februari 2007 08:20

Nummerlapparna till Litauen 10-11 mars har nu kommit. Det kommer att vara riktigt hård konkurrans, bland annat en Europavinnare, Finlands vinstrikaste havanais -06 och en baltisk champion. Inte en enda tik är anmäld!Egentligen är det bara Tudor som ska ställas, men Musse är anmäld eftersom Tudors blodprov inte är färdigt än. Men eftersom jag har efteranmält Musse till en utställning redan nu till helgen så ska han också med och då är det ju lika bra att ställa honom i Litauen också eftersom han ändå är med.Jag har lyckas efteranmäla dom till en utställning redan nu till helgen i Daugvapils (Lettland) det är en specialklubb (Toy Dog...) som håller i utställningen. Det var bara 4 havanaiser anmälda. Så nu håller vi tummarna för Musse till helgen, jag har anmält honom till juniorklass. Skulle han få juniorcertet så blir han lettisk och baltisk juniorchampion. Tudor gör sina sista utställningar som valp nu till helgen.

Av Cecilia - 25 februari 2007 08:28

Här kommer Musses kritik från igår när han blev BH-2 med norskt STORCERT och R-CACIB.Domare, Carl-Gunnar Stafberg."Utmärkt typ. Bra storlek. Välskuret huvud. Bra hals och rygg. Bra längd. Bra svans. Rör sig trångt fram, bra från sidan. Pälsen ok."Jag har tidigare under veckan läst kritiker på nätet från Stafberg där hundar fått i kritiken att pälsen är för ullig och åkt ut med en tvåa. Och vad händer... När Musse står på bordet så tar domaren tag i hans svans och säger att så här ska en perfekt päls vara och sen tar han tag i pälsen på sidorna... Då är jag helt säker på att nu åker vi ut. Men då säger han att pälsen står i alla fall inte rakt ut och sen var det bra med det.Jag har fått jättemycket tips och råd från Musses gammelmatte så jag försöker verkligen få ordning på hans päls. Men det är ju så, man måste ju få göra alla misstag själv före det blir bättre... Och om jag får säga det själv så har Tudor än så länge en perfekt päls. Jag badade honom i onsdags och sen körde jag honom till mamma och syrran (som för övrigt blir en stor tjej på torsdag då hon fyller 13 år), då hade syrran sagt till mamma att vilken fin päls Tudor har. Men det innebär ju inte att det alltid kommer vara så, valppälsen ska ju bytas först... Så det återstår att se hur det går med hans päls.Musse har mycket päls och ull i den. Men det beror inte på att han har den kvaliten på pälsen utan för att jag inte har lyckas sköta den helt korrekt, men när jag väl lyckas få ut ullen från pälsen så tror jag att den kommer bli bra. Musse har alla förutsättningar till att få en fin päls, hans syskon och mamma har en väldigt fin päls (pappan har jag aldrig sett) och Musses syster Tess har en helt perfekt päls, en så fin svart päls har då jag aldrig sett på någon annan svart havanais... Så det hänger nog snarare på mig än på Musse...Annars så har vi haft en jättetrevlig helg och Musse har blivit tokkär! Först när han träffade Amazita på flygplatsen så var han så ivrig så hon blev lite blyg för honom. Men efter att jag förklarat för honom att det kommer gå bättre om han tar det lugnt så blev dom bästisar. När Musse och Tudor åker bil tillsammans och Tudor råkar kliva över Musse så knorrar Musse direkt, men inte mot Amazita, han bara tittade på henne när hon klev över honom... Nu ser Musse fram emot nästa resa med Amazita! Musse hoppas nog att det inte dröjer alltför länge till det. Vem vet, kanske Amazita tar med sin matte och husse till Gällivare på den internationella utställningen...Kolla in bilden högst upp på polarna när vi är på flygplatsen och Amazita och hennes matte och husse ska flyga till Stockholm och jag och Musse till Narvik.

Av Cecilia - 24 februari 2007 15:30

Jag, Musse, Camilla, Christian och Amazita har varit på utstællning i Norge. Amazita fick både STORCERT och CACIB.Resultat, endast 5 havanaiser fick CK.BIR CACIB NUCH SUCH NV-04 NORDV-06 Ting-Ge-Lings Amazing SupriseBH-2 CERT R-CACIB LTJCH ESTJCH Buenazos TemperBH-3 NUCH Lekkerbiskens...BIM CERT CACIB NORDV-06 NORDJV-06 Garden Angel AmazitaBT-2 NUCH Cisa Tjorven

Av Cecilia - 20 februari 2007 22:47

Tudor hade egentligen tid för rabiesblodprovet igår, men då var veterinären tvungen att åka på ett akutfall så han fick tid idag istället.Nu är det bara att hålla tummarna för att rabiesvaccinationen har fungerat, det tar ungefär en vecka innan provsvaret kommer. På fredag nästa vecka bär det av till Riga, jag, syrran, Musse och förhoppningsvis Tudor ska dit.Jag var inte själv med Tudor till veterinären, lite trist var det att komma hem från jobbet och ta av Tudor bandaget och upptäcka att hela framsidan på hans högra ben är rakat! Jag får väl säga till domaren på utställningen nästa helg att han måste ha lite nakenkines i sig...:-)

Av Cecilia - 11 februari 2007 21:07

I morse blev Musse först bästa juniorhane, BIR junior, bästa hane och sedan BIR och dessutom fick han ett juniorcert.Musse fick en jättefin kritik av domare Stelios Makaritis från Grekland."Excellent Type. Excellent head and expression. Good muzzle and head proportions. Lovely set of eyes. Beautiful topline and tailset. Well angulated. Nice coat for his age. Sound body. Moves ok"Jag och Musse var bara en kort sväng över till Tallinn, vi åkte igår och kom hem idag. Bilden på Musse med hans fina rosetter är tagen här hemma, jag hade inte med kameran till Tallinn. Nu ska jag ta och tvätta Musses tassar för att få bort allt smuts efter att ha gått runt på Tallinns slaskiga gator och sen blir det en tidig kväll för oss. Både jag och Musse är alldeles slut efter den här dagen!

Av Cecilia - 9 februari 2007 12:19

Här i Kiruna är det riktigt kallt, det har varit kallare än minus 20 i en vecka nu.Annars så har vi inte gjort så mycket. Nu imorse så var jag förbi veterinären och avmaskade Musse, 285:- fick jag betala det är inte alls så billigt och ändå hade jag med mig avmaskningstabletter... Jag passade samtidigt på att väga gossarna, Tudor vägde 6,5 kg och Musse 5,75 kg.Nu ska jag och Tudor gå ner till marknaden, det blir perfekt socialträning för honom, Musse får stanna hemma eftersom det säkert är så mycket folk så jag måste bära Tudor så att ingen råkar trampa på honom.

Av Cecilia - 3 februari 2007 18:47

Tudor berättar: Jag är nu anmäld till flera utställningar under lillmattes sportlov. Jag ska få åka till Baltikum! Tänk att jag ska få göra min utställningsdebut som junior på två olika vinnarutställningar! Jag är anmäld till utställningar tre helger i rad när jag blir junior, i tre olika länder! Sen efter det så ska jag, Musse och matte ta oss en "vårvila", vilket innebär att vi ska åka runt på pimpelfisketävlingar i Norrbotten och Lappland.Vi bor ju liksom inte i Kiruna för den "varma" sommarens skull utan snarare för våren som är helt otrolig här uppe.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards