Alla inlägg under december 2006

Av Cecilia - 31 december 2006 12:58

Kolla in bilden på Tudde... När jag var i Litauen så köpte jag en skoteroverall till honom, men det blev nog lite fel storlek, så nu har Mira en skoteroverall, dock kanske lite liten, men den fungerar nog efter lite justering..Kom att tänka på att jag har ju glömt att berätta om våran Litauenresa...Vi landade sent på torsdag kväll, efter en obehaglig flygresa med Air Baltic. Alltså jag har aldrig varit flygrädd, men nu är jag... Det började redan på Arlanda när jag checkade in, efter att ha kollat mitt boardingkort så såg jag att jag skulle sitta på rad 13, så jag gick tillbaka och sa att eftersom jag har hund så måste jag sitta längst bak ifall någon är allergisk. Men då svarar tjejen att jag sitter längst bak. Alltså vi skulle åka med ett litet propellerplan!Det skakade rätt så bra när vi flög över Östersjön så när vi hade landat så sa jag till killen som satt i sätet intill att det var en riktig obehaglig resa, och då svarade han att man är glad varenda gång man kommer fram helskinnad...Dagen därpå så gick vi till enstor djuraffär "Kika", där sålde dom hundvalpar i småburar! Det fanns en Bishoni på fem veckor i en av burorna, men jag har ingen aning om det verkligen var en havanais, den var i alla fall liten och vit med gula öronen. Jättesöt! Jag frågade expediten hur gammal den var och eftersom den bara var fem veckor så frågade jag varför den inte är hos tiken, men hon svarade att valparna tas från tiken när dom är fyra veckor och sen ger den nya ägaren "Puppy milk" som man köper i djuraffärerna.Dagen därpå så var det dags för första utställningsdagen, det var en stor internationell utställning som var i ett stort mässcenter med tre stora hallar. Rörigare utställning har jag då aldrig varit med om! Sen kunde man inte jag ens hämta ut priserna som Musse vann, certrosetten fick han av ringsekreteraren men BIR rosetten och saken man fick kunde vi inte hämta eftersom jag var ensam och hundarna inte fick vara där var informationen var. Och jag hade ingen lust att be någon okänd hålla i Musse.Men i det stora hela så var det mycket fint i Litauen! Och så snart Musse vill gå ordentligt med mig så ska vi åka dit igen, förhoppningsvis senast i april. Men den gången så kommer jag att ta bilen till finska Kittilä och sedan flyga till Helsingfors och sedan vidare till Vilnius. Jag har fått skräck för att åka med Air Baltic (även om den resan bokas via SAS).En resumé för 2006 kommer under nästa vecka! Givetvis måste ju gossarnas år sammanfattas!

Av Cecilia - 26 december 2006 19:13

Musses magsjuka varade i fyra dagar. Stackars Musse har magrat som bara den, från ha varit i perfekt form när vi var till Litauen så är han nu alldeles mager. Musse har ju liksom inga fettreserver att ta ifrån... Hoppas han hämtar sig snabbt, vilket kanske inte är så troligt eftersom det har tagit många månader att få honom i den form som han har varit i nu senaste tiden före magsjukan. Trist med tanke på att vi ska på utställning nästa helg.Tudors magsjuka varade i två dagar, och på honom gjorde det ingen skillnad. Han har ju liksom lite hull i reserv...Tänkte på julkorten som jag har skickat... På några julkort så såg Tudor ut som en JÄTTE hund med rysk pälsmössa på sig... (Tack för informationen...:-) Alltså Tudor är kanske lite större än Musse men absolut inte så mycket större.Så nu har jag och Emilia satt ihop två trimbord och tagit kort, för vi började ju också att fundera på om han är så mycket större. Det var svårt att få två hundar att stå samtidigt, men man ser i alla fall skillnaden. Tudor är kanske aningen högre och lite längre... Men Tudor är absolut ingen JÄTTE hund som på julkorten... Fast helt klart så ser han ju rätt stor ut på julkortet i förra meddelandet...

Av Cecilia - 23 december 2006 18:20

Förra året dagen före julaftonen så hämtade jag hem Musse från hans gammelmatte i Skåne.Flygresan hem gick jättebra, inte ett ljud hördes från honom på hela resan. Musse har verkligen varit världens enklaste valp, väldigt lugn och jag tror inte ens han har tuggat sönder något. Och skällde gjorde han för första gången när han var nästan nio månader. Däremot så gillar han att "gobita" som Roger säger, men det blir inga märken på de saker han har i munnen. Alltid när Roger kommer hem från jobbet så måste Musse gobita i Rogers öron...I början som Musse bodde hemma hos oss så hade han inget namn, vi kunde inte riktigt enas om vad han skulle heta, Roger tyckte han skulle heta Plutten och jag tyckte han skulle heta Bamse. Men när vi väl började fundera på Musse så kunde vi inte tänka oss något annat namn.

Av Cecilia - 18 december 2006 12:28

Här är Musses kritik när han blev BIR, domare var Juha Kares från Finland.Male with excellent type and prop. Very good head. Perfect eyes. Good body. Good back. Very good u...? Very good coat. Could be better in movement. Well presented.

Av Cecilia - 17 december 2006 19:04

Idag gick det mycket bra på utställningen. Tyvärr hann vi inte vara med varken på BIS junior finalen eller BIS finalen eftersom vi skulle med flyget.Musse blev,1 junkl, 1 junkk, BIR junior, EXCELLENT, BH-1 och sedan BIR och fick dessutom ett till JUNIORCERT.Musses kritik och mer information kommer imorgon.

Av Cecilia - 16 december 2006 19:56

Alltså, jag visste inte att Musse blev BIR junior och skulle in i stora BIS finalringen. Jag visste att han blev bästa juniorhane och fick ett JUNIORCERT, men jag visste inte att han blev BIR junior. Jag träffade Britt Skarhammar nu när jag och Musse var ute och promenerade och hon sa att dom hade ropat flera gånger efter Musse... Skämmigt med tanke på att han som var BIS domare idag dömer Musse imorgon.Grötigare utställning har jag aldrig varit med om... När jag trodde att vi skulle tävla om bästa hane, så kom det in en tik i ringen också...!? Jag trodde att Musse hade blivit trea, men han blev tvåa eftersom domaren inte placerade hundarna i rätt ordning utan bara sa till vinnaren och övriga fick läsa i kritiken.

Av Cecilia - 16 december 2006 13:47

Idag blev Musse BH-2, 1JUNKL, 1JUNKK, EXCELLENT och fick ett JUNIORCERT.Jag är mycket nöjd över Musses resultat. Han fick bra kritik och hunden som blev BIR var absolut ingen dålig hund, utan champion i alla tre Baltländer och dessutom så kom den trea i Polen på Världsutställningen i november. Däremot så kan man kanske ha åsikter om storleken på hunden, större havanais har jag då aldrig sett. Skulle inte förvåna mig om den i alla fall var 10 centimeter högre än Musse. Musse såg ut som en liten valp när dom stod intill varandra. Och Musse är inte liten... Domaren sa också att den egentligen var för stor, men att hon inte ville döma honom bara efter storleken. Vilket i och för sig är bra.Musses kritik av domare Alena Koštalova från Tjeckien.Very nice typical. Topline connect. Typical step. Very nice head.Domaren tyckte mycket om Musse, men sa att den andra hunden hade mer utvecklad päls och att Musse inte riktigt ville röra sig hela tiden. Vilket hon hade helt rätt i! Musse ville inte riktigt röra sig, det var mer intressant att nosa i mattan, men när han rörde sig så tror jag att det såg mycket bra ut.Sen var det en fin vit tik från Voila, jag är osäker på hur det gick för den, men jag hörde domaren sa något om pälsen, men det är kanske inte så konstigt eftersom den hade fått valpar relativt nyligt.Annars så var det inga svenska havanaiser med, däremot Britt Skarhammar med två bologneser som jag tror blev BIR och BIM.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards