Alla inlägg under februari 2008

Av Cecilia - 28 februari 2008 13:37

Nu har Emilia kommit hem från sin resa till Kafuta som ligger i västra Afrika. Bolagsskolan som hon går på har ett skolprojekt som har samlat in pengar till Kafuta. Varje år så får två elever sedan åka till Kafuta för att se hur barnen lever där, det här året så var det Emilia och en tjej från åttan som fick åka dit tillsammans med två lärare.


Nu ska vi ta och planera vårens och sommarens utställningar. Eftersom vi bor i världens ände så måste man vara ute i god tid för att få tag på billiga flygbiljetter. Det blir nog mest svenska utställningar, vi har dock lite planer på att åka till Harstad eftersom dom har en två dagars juniorhandling där och sedan ligger ju Harstad så nära Kiruna. Det blir nog den enda norska utställningen före Tudde blir två år i sommar.


Tyvärr så har alla baltländer gjort om sina regler så dit är det ingen ide att åka med Tudde, för Musse däremot så räcker det med ett cert i respektive land eftersom han är baltisk juniorchampion. Jag har í alla fall anmält honom till en utställning i Estland, men jag har inte betsämt mig för om vi ska åka. Lillgossen tycker det är jättekul att visa upp sig, stackarn blev jätteledsen när jag bara tog ut Tudde från bilen på flygplatsen då när vi var på väg till Bulgarien.


Jag har gjort en skrivelse till SKK eftersom svenska hundar i den flesta andra länder förutom dom nordiska länderna måste ha tre cert för att kunna bli champion, men om vi däremot hade bott i te x Finland så hade det vara behövt ett cert för att bli champion i de flesta andra länder om hunden redan är nationell champion i något FCI land. Hur som helst så fick jag idag svar från Ulf Uddman att dom nordiska länderna ska gå ihop och motionera till Europasektionsmötet senare i år där dom vill att alla länder ska ha liknande regler. SKK har inte som de flesta andra länder skrivit avtal med andra länder om championat, eftersom alla utländska hundar som kommer till Sverige bara behöver ett cert så anser dom väl att det inte ska behövas några avtal åt andra hållet hellet. Eller som han skriver själv, han vill hellre se en generell överenskommelse istället för bilaterala avtal mellan länder.

Av Cecilia - 27 februari 2008 13:20

Jag tog inte ett enda foto i Bulgarien så jag skannade in hans championatdiplom istället.


Lite smådyrt ät det att ställa ut hunden i Bulgarien, själva utställningen kostade i och för sig bara 40 euro per dag, men sen på söndagen så fick jag betala 40 euro extra för det här handskrivna certifikatet på att han blev BGCH, för det tryckta som dom sen skickar hem så fick jag betala 40 euro till...


Det är nog den mest internationella utställning som jag har varit på, det var några så kallade hundbussar var på plats, dvs proffshandlers som tillsammans med sin chaufför och några medhjälpare åker runt på internationella utställningar. Jag var in i en spansk buss som hade med sig ca 30 hundar, bussen var väldig fin och hundarna satt i rymliga burar, han berättade att dom plockat upp hundar dels i Spanien och sedan på väg till Bulgarien hade dom även stannat i Frankrike och Italien. Jag frågade vad det kostade, men det ville han inte riktigt säga. Han frågade vad min flygbiljett kostat, när jag svarade att jag betalat 2500:- från Sverige så sa han att jag kunde gångra den summan några gånger. Han tar ut en fast summa och skulle hunden få ett championat så får han en bonus av ägaren. Och han sa att det absolut inte var några problem att fylla bussen.


På lördagen så var det en ung tjej på typ 20 år som var domare, det var första gången hon dömde havanaiser. Däremot på söndagen så var det en erfaren grupp 9 domare, hon var vädligt förtjust i Tudde och sa att hon aldrig sett en så välmusklad havanais. Fast det är inte min förtjänst, det är nog snarare så att det är Roggas pappa som går med Musse och Tudde ut till flygfältet nästan varje dag.


Det var mycket trevligt i Bulgarien, men mer förvirrad utställning har jag då aldrig varit med om. På söndagen så skulle dom börja med havanaiserna, Tudde hade nummer tre, men istället för havanaiserna så började som ropa efter chihuahua istället. Men Bulgarien är då verkligen inget ställe man ska åka till på vintern, dom hade inga element på rummet, men som tur var så hade jag med mig Tuddes stora hårfön så vi fick sova med den på för att inte frysa alltför mycket.



Av Cecilia - 17 februari 2008 17:40

Jag och Tudor har varit på en två dagars utställning i Sofia (Bulgarien). Tudde blev BIR och fick CACIB och CERT båda dagarna. Om man blir som sämst BIM två gånger på internationella utställningar i Bulgarien så blir man bulgarisk champion.


Mer info kommer på tisdag när vi kommer hem, nu är vi i Frankfurt (Tyskland).

Av Cecilia - 12 februari 2008 21:30

Nu är det dags för min och mattes resa. Vi skulle egentligen ha åkt tidigare, jag var anmäld till två utställningar i Lettland för två veckor sedan, men dit åkte vi inte. Hux flux så hade deras kennel klubb ändrat reglerna efter det att matte hade anmält mig dit, nu måste svenska hundar ha tre cert med minst 52 veckor mellan första och tredje certet. Hade jag däremot bott i Finland eller Danmark så hade det bara behövts ett. Eller bara och bara, det är inte så enkelt att få ett cert heller, och matte säger att det inte blir enklare i fortsättningen heller med tanke på att någon håller på att käka upp min päls... Jepp ni läste helt rätt, jag har fläckvis minskat pälslängden med flera centimeter, när jag springer runt så brukar det sitta fast en vit liten hårig sak på två och ett halvt kilogram i min päls, så det kanske inte är så konstigt att lite päls lossnar då.


Nu ska jag och matte i alla fall ut i Europa och flyga lite förutom Stockholm så blir första stoppet München, det ska bli skoj, matte har varit i Tyskland säkert tio gånger men aldrig i München så det blir första gången för båda två. På fredag åker vi vidare söderut från München. Matte ska försöka uppdatera bloggen under resan om vi hittar något internetcafe. På lördag så ska vi på utställning, det ska bli kul. Men lite oroväckande är det, vi har inte ens fått en nummerlapp?


Spana in bilden på mig, jag håller hårt i passet. Det är alltid kul att vara ute och resa, men det är ändå bäst att komma hem och träffa Musse och Molly!



Av Cecilia - 7 februari 2008 12:15

Nu är jag ute på Djurö www.djuronaset.com och lär mig lite mer om styrelsearbete. Här ute på Djurö så har även Agria Djurförsäkringar konferens för sina försäkringssäljare så jag har träffat många bekanta ansikten från utställningar. Jag passade även på att tacka Annika Ulltveit-Moe som jag träffade på i lunchmatsalen för en suverän pälsvårdskurs i Göteborg under My Dog utställningen. Hon berättade att dom ska utveckla konceptet till nästa år eftersom den var så väldigt populär. Kursen rekommenderas verkligen för er med hundar som kräver mycket pälsvård!


Av Cecilia - 5 februari 2008 18:20

Igår så började Mollys valpkurs, första gångerna är dock utan hund. Eftersom jag befinner mig i Stockholm den här veckan så följde Rogga med Emilia dit. Även Nordnytt (Norrbotten/Lapplands lokala SVT station) var på plats och kommer göra ett reportage om valpkursen.


Nu blir det mycket träning med Molly, fokus på valpkursen kommer vara att gå fint i koppel. Det är totalt nio valpar på kursen, varav tre stycken är Bichon Havanais.


Ha en bra kväll. Själv så ska jag gå tillbaka till mitt enorma rum på Scandic Continental (tänk minsta hytten på en finlandsfärja och halvera den sedan, det får precis plats med en 90´s säng i rummet och en stol intill). I samband med WW utställningen så har vi bokat rum på Continental, hoppas att rummet då är lite större eftersom vi ska ha med alla tre hundar.

Av Cecilia - 3 februari 2008 14:11

Bild 1 är en typisk bild på Tudde och Mollsan, dvs där hon hänger och sliter i hans öron. På bild 2 så försöker jag få dom att sitta fint intill varandra, men det gick inte nå vidare, lill Molly kastar sig på rygg och biter givetvis tag i hans öra...


Molly växer så det knakar och blir fyra månader nästa vecka. Imorgon så börjar hon och Emilia valpkurs hos www.behass.se. Vad som inte växer däremot är Tuddes päls, all Mollys vakna tid som hon är i närheten av Tudde går åt till att hänga i hans päls. Men Tudde är då inte direkt olycklig för det, han och Molly har blivit riktiga kompisar, och äntligen har Tudde fått en lekkompis. Musse busar också med Tudde ibland, men när dom är ute så har Musse fullt upp med att nosa kissfläckar med Tudde allra helst vill tokspringa, och nu har han fått någon att springa med...


Ikväll åker jag till Stockholm och kommer att vara där hela nästa vecka, sedan åker jag hem och hämtar Tudde, så ska jag och han ta oss en liten tur ner till Tyskland till att börja med. Ett tips till er som tänker ta med hunden utomlands, nästan alla länder i mellan och södra Europa kräver från 1 januari att hunden ska vara vaccinerad mot valpsjuka varje år.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards