Alla inlägg under december 2006

Av Cecilia - 15 december 2006 16:07

Idag har vi varit och shoppat och passat på att vara till veterinären och avmaskat Musse. För att få komma in i Sverige igen måste det göras av en veterinär. Det var tokbilligt, kostade bara ca 80 kronor och då hälsoundersökte dom Musse också.Mer info kommer imorgon, nu ska jag och Musse ta oss en middagsvila...

Av Cecilia - 13 december 2006 22:06

Två trötta gossar!Imorgon klockan 06:10 så åker vi till Stockholm, planet vidare till Litauen går inte förrän på kvällen. Så imorgon tänkte vi passa på att shoppa lite, bland annat åka ut till Farsta och kolla in City Pet affären. Sen så åker Roger ut till Tyresö och jag tar pendeltåget till Märsta och sen bussen vidare till Arlanda.Nu är det länge sedan Musse har blivit badad, jag har försökt att bada dom varje fredag, men nu har det varit fullt upp så dom inte badade på drygt två veckor. Men jag ska bada Musse imorgon i Stockholm och Tudde klarar sig till nästa vecka.Alltså, sen Musse hade sin "tovningsvecka" för två veckor sedan så har hans päls blivit alldeles krusig. Konstigt, hoppas att det går till sig.

Av Cecilia - 9 december 2006 15:37

Jag är i Stockholm nu, Musse blev kvar hos mamma hemma i Kiruna. Jag har precis kommit från mässan, jag var dit en liten stund och tittade på lydnadstävlingar och sen gick jag förbi BBHC's fina rasbås.Helt otroligt vilken stor utställning!Lycka till allihopa imorgon!

Av Cecilia - 8 december 2006 17:06

Musse kommer inte att ställas ut på söndag av olika anledningar. Han hade kanske haft en pytteliten chans att bli bästa juniorhane och fått åka till Crufts i England. Det hade varit helkul att få åka dit, alltså till England.Nu har jag bokat flygbiljetter till flera utställningar utomlands, jag har dock inte anmält någon av hundarna än eftersom jag bara får ta med en på flyget och dessutom så kan jag ju inte visa två hundar samtidigt... Det är den enda nackdelen med att ha två hanar. Men frågan är ju hur jag ska kunna välja vem jag ska ta med till de olika utställningarna... Jag har i alla fall bestämt att Musse ska få följa med till en utställning där jag såg att Rajko Rotner skulle vara domare. Han gillade Musse helskarpt sist och kanske gör det igen...Jag kan tänka mig att några kanske tycker det är konstigt att jag åker utomlands med Musse före han är svensk champion eftersom han ändå inte kan bli något utomlands före det. Men för min del så kvittar det, jag tycker om att resa och när man åker på hundutställningar så får man verkligen se platser som man inte annars hade fått se... Och eftersom Musse inte har varit rabiesvaccinerad så har vi kuskat runt i Sverige det här året. Men i Sverige har jag rest så mycket i så det är roligt att sen andra länder. Men jag har ändå hunnit vara utomlands flera gånger det senaste ett och ett halvt året, bland annat Turkiet, Tyskland, Florida, Norge, Danmark, Finland, Island och mitt favoritland England.Och dessutom så kanske inte ens Musse någon gång blir en SUCH... Han är bara utställd en gång officiellt i Sverige och kommer nog inte att ställas ut så många gånger heller i Sverige, förutom nu när vi ska till Göteborg i början på januari. Den helgen när det är Piteå i maj så ska vi på en två dagars utställning utomlands eller till Skåne på en tre dagars utställning (så då kanske han ställs ut på en svensk utställning), när det är i Gällivare helgen efter midsommar och sedan Piteå helgen efter det så har Roger semester så då är vi med all säkerhet inte hemma. Två helger efter midsommar så är det en stor bilträff i Västerås, Power Big Meet som vi alltid besöker. Det här året så passade det perfekt med utställningen i Alfta som inte alls är långt från Västerås.Fast det är klart, vill Emilia tävla i juniorhandling så kommer vi nog att vara med på svenska utställningar (juniorhandling anordnas på Internationella utställningar, tyvärr inte på Nationella och SDHK utställningar).Och sen så vill vi ju inte missa BBHC specialen som går i Ronneby 12 augusti... Så några svenska utställningar blir det.

Av Cecilia - 5 december 2006 21:04

Nu har jag anmält Musse och Tudor till utställningen i Göteborg 6-7 januari. Musse till juniorklassen och Tudor till valpklassen. Hoppas att det inte blir domarbyte för valparna som det oftast brukar bli, det är så mycket enklare att vara bara i en ring.Först så bokade jag boende på Scandic, men nu har jag ringt och ändrat till ett Spa hotell. Utställningarna brukar vara färdiga till fyra fem tiden så efter det har jag hela kvällen på mig för diverse behandlingar...:-) Roger skulle bjuda mig till Piteå för två helger sedan till havsbadets spa, men jag hade fullt upp så det blev inget.Emilia följer inte med den här gången. Hon har sina kusiner och farbror i Göteborg, men dom kommer att vara här uppe under julen...Sen har jag ringtränat (läs gå på bakbenen) Musse, från att det gick jättebra i torsdags, så tyckte han att det var dags att gå på bakbenen igen... På ett sätt så är han ju så himla kul när han går på bakbenen och har en otrolig balans...:-) Fast på utställningarna så har han "bara" gått på bakbenen två gånger, det brukar snarare vara att han inte direkt är så pigg på att röra sig som jag vill, utan först måste han nosa lite.Sen så har jag börjat lite smått med att parträna Musse och Tudde, vi ska vara med i en partävling i mars. I Sverige så ska ju hundarna vara så lika så möjligt både till färg och storlek, men på den här så spelar det ingen roll. Det går bra fast att komma med en havanais och en mastiff.Alltså förra veckan när vi var till veterinären så träffade vi Anita och hennes Bichon Frise som löpte. Musse nosade bara på frisen en kort stund före vi gick till bilen, men av den korta stunden så blev han helt till sig! Och tovade ihop helt, hela han var som en lovikkavante i flera dagar och inte förrän nu så har pälsen börjar hämta sig. Det spelar ingen roll att jag borstade honom, det var som pälsen knöt ihop sig direkt... Lill gubben! Undra om det kanske är hans hormoner som är i farten, för sen så har han hållt på att försökt jucka på Tudor (men som tur är så säger Tudor ifrån), och värre blev det på lördagen när Mira kom hit! Jag och Roger sov i sovrummet med Musse. Emilia, Mira och Tudor i vardagsrummet, men vi var tvungen att stänga dörren till sovrummet eftersom Musse var på Mira precis hela tiden! Och Mira löper inte ens...Jaja, vi var tre som var trötta på söndagen + en lycklig Musse!

Av Cecilia - 1 december 2006 08:44

Igår kväll var vi och tränade i garaget. Både Musse och Tudde var JÄTTE duktiga!Vi började med utställningsträning, Musse var verkligen jätteduktig! Han gick med huvudet högt nästan hela tiden och inte en tanke på att han skulle nosa i backen. Så fort han tittade på mig så gav jag lite blodpudding och i slutet av passet så gick han med ögonkontakt hela tiden. Även om det inte ser riktigt bra ut när han går med ögonkontakt eftersom det blir ganska vingligt, så ser det hundra gånger bättre ut än att han springer med nosen i backen! På tidigare träningar (och på några valputställningar, i Österbybruk så sa domaren att "det är bra om han kan gå på alla fyra")när jag har haft något i handen som han tycker är jättegott så har han sprungit runt på bakbenen, men det hade han inte en tanke på nu. Medan han på vissa andra utställningar vägrat att smaka på godiset jag har försökt muta honom med, fast det beror nog på att det har varit riktigt varmt på vissa utställningar i somras. Nästa gång vi tränar så ska jag och syrran hjälpas åt, när han går fint så klickar hon och jag ger godis! Musse är klickertränad från det att han gick sin valpkurs, vilket fungerar mycket bra när det är nya moment som ska läras in!Tudor gick det ganska bra med, han är så alert så han är med på det mesta. Sen så är han ju bara fem månader, så då är det tillåtet att stanna och sen komma skuttandes...:-) Men att ha godis i handen när man ska träna att stå med Tudor är ingen ide, han är ett litet matvrak och vet han att det finns godis i närheten så blir han helt till sig!Sen så övergick vi till att träna lydnad. Alltså båda killarna skötte sig helt perfekt, det var Tudors första platsliggning. Syrran satte han i spårlinan som är femton meter och sa ligg och stanna till honom, och vad gör han... Han ligger där, helt perfekt...:-) Inte en tanke på att gå till Musse som bara är två meter ifrån honom eller ens sätta sig upp. Det är så roligt med Tudor, han är så pigg på att vara med på allt och lätt att träna, vet han bara att det kommer godis sen så är han med på allt!

Ovido - Quiz & Flashcards