Alla inlägg den 13 oktober 2006

Av Cecilia - 13 oktober 2006 22:40

Jag har varit på en föreläsning av Memea Mohlin och jag rekommenderar verkligen alla hundägare och blivande hundägare att deltaga i någon av hennes föreläsningar.Tyvärr hade jag inte penna och papper med mig så jag kommer inte ihåg allt hon pratade om! Men Memea påtalade vikten av positiv träning med många bra exempel. När hon tog upp ett problem så hade hon flera exempel att ge hur man ska komma vidare, både vad det gäller träning inför tävling och vardagslydnad som tex koppelträning och hur hunden ska bete sig när det ringer på dörren.Största problemet jag och Musse har är att vi inte har kontakt när vi tränar inför utställningar, det är precis som om när jag tar fram utställningskopplet så ska han gå med nosen i backen och strunta helt i mig oavsett om jag lockar på honom eller försöker dra honom lite i kopplet.Det Memea rekommenderade var att man skulle använda en klicker, och när man får ögonkontakt med hunden så klickar man och belönar hunden. Musse är delvis klickertränad ända sedan vi gick valpkursen, men jag har varit väldig dålig till och från på att använda klickern, men nu ska jag ta tag i det.Memea sa flera gånger under föreläsningen att hon är en ren tävlingsmänniska, och har kvalat in både till SM i agility och Lydnad. Vilket säkert har gjort att hon har kommit så långt med alla sina hundar. Just nu så tävlar hon med en Border Collie i elitklassen i Lydnad samt vallning.Det fick mig att börja fundera på om jag är en tävlingsmänniska eller inte. Ibland så brukar jag fundera på när jag och Musse åker på utställningar så är det kanske för att jag alltid är på väg någonstans och alltid måste ha en resa inbokad och att det egentligen kvittar om Musse blir BIR eller får en tvåa, och att åka på utställningar så får man verkligen besöka platser som man annars aldrig hade åkt till. Jag har svårt att tänka mig att jag skulle tex åka till Alfta utan att ha ett ärende dit eller till Ånge (fast i Ånge bor pappas kusin så dit hade jag kanske åkt ändå).Hur som helst så är det nog lättare/bättre att ha ett mål med sin träning istället för att göra som jag har gjort, dvs hoppa på diverse kurser utan direkt mål, tex Tävlingslydnadskurs. Tävlingslydnadskursen var mycket bra, men vi hade fått ut betydligt mer om vi hade varit inställda på att tävla. Dom andra från kursen gjorde debut i söndags i Jokkmokk, jag läste på Margaretas hemsida att hon och Lisa hade fått 3:e pris. Bra kämpat!Så nu har jag funderat på vad jag och Musse ska ha för mål inför nästa år.- Viltspår, jag och Musse ska försöka spåra oss till att bli godkända i Anlagsklassen.- Lydnadsprov 1, försöka få ett 1:a pris.- Utställning, jag ska jobba på att bli en bättre handler och att få bättre kontakt med Musse i ringen. Musse har fått två stycken tvåor, varav en med all säkerhet var mitt fel. Annars så har vi inte några direkta mål, men vi kan ju alltid hoppas på ett cert...- Agility, kommer nog jag och Musse inte att tävla i utan använda som belöning istället efter att ha tränat tex Lydnad.Jag tror att det kommer bli lättare att träna med att ha mål med träningen...Och samtidigt så är det inte hela världen om vi inte lyckas, det kommer ju ett nytt år året därpå...:-)

Ovido - Quiz & Flashcards