Alla inlägg den 6 mars 2007

Av Cecilia - 6 mars 2007 19:40

Här kommer en liten summering av min och Emilias resa hittills...I fredags så flög vi från Kiruna, Emilia och Tudor åkte med SAS direktplan till Arlanda, medan jag och Musse "snålade" och åkte med Fly Nordic via Östersund. Musse är jätteduktig på att åka i sin väska, vi satt allra längst bak i planet så jag tänkte jag går på toa lite snabbt, när jag kommer ut från toan så står Musse där... Lillgubben, nu har han lärt sig att öppna väskan genom att trycka nosen i hörnet så att dragkedjan åker upp...Väl framme på Arlanda så lyckas vi komma med ett tidigare plan till Riga så vi landade redan halv fyra på eftermiddagen, där hyrde vi bil och körde till Daugvapils, fyra timmar från Riga.På lördagen så är det dags för den första utställningen, Tudor blir BIR och sedan oplacerad i BIS-finalen, Musse blir BIR med juniorcert så han blir därmed Lettisk och Baltisk junior champion, vi är inte med i Musses gruppfinal eftersom vi skyndar oss vidare tillbaka till Riga eftersom vi ska på en ny utställning dagen där efter.På lördagskvällen när vi kommer fram till Riga så slösar vi bort en massa av våran reskassa genom att ta in på ett fem stjärnigt hotell...:-) Emilia har ju inte rest så mycket så hon ville prova bo på ett sånt hotell. Sköna sängar och en god frukost var det. Men tyvärr ingen riktig dusch med handtag, och vi som skulle på utställning...Sen var det dags för utställningen, Tudor och Musse var enda havanaiserna... Jag börjar med att visa Tudor och han blir BIR med HP (vet inte riktigt vad HP kallas i Lettland). Därefter så går Emilia och Musse in i ringen, Musse var inte alls på humör med Emilia lyckas ändå visa honom så han får EXCELLENT (CK). Ringsekreteraren pratar då först med Emilia och sedan kommer hon ut till mig, hon frågar om han är champion i något annat land eller juniorchampion, jag svarar då att han blev juniorchampion igår. Då säger hon grattis till Lettiska championatet! Alltså att han nu blev LVCH... Jag är lite osäker på om han verkligen blev det. På lettiska kennelklubbens hemsida så står det mycket riktigt att hunden kan bli LVCH från femton månader, men att det ska ha gått 52 veckor från första till tredje certet... Någon som vet vad som gäller? Jag har kopierat reglerna från deras hemsida och klistrat in dom längst ner i det här meddelandet. Eller kan tolka lettiska championatreglerna som finns på engelska bättre än jag, jag har provat ringa till deras kansli men då var det ju det där med deras engelska igen...Efter Musse så väntade vi som tur var på BIS finalen. Emilia gick med Tudor och dom blev placerade som BIS-1. Helt otroligt! Emilia och Tudor har fått en jättepokal, så nu väntar hon på att få åka hem och visa den för sina kompisar!Sen efter att veteranerna var inne i ringen så var det dags för Musse, han blev oplacerad, men lika glad var han för det!Dagen efter så tog vi bussen till Vilnius från Riga. Och här är vi nu. Litauen är bra mycket bättre än Lettland, i Lettland så kan ingen engelska, knappt några hotell som tar hundar och sedan fungerar inte svenska mobiler där...If your dog would like to become Latvian Junior Champion or Latvian Champion he/she must receive 3 J CAC or LV CAC sertificates from 2 different judges in Special, National or International show organized by LKF or its members ( clubs). Forthe tittle “ Latvian Champion” between the receiving of the first and the last CAC sertificate must be 52 weeks.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards