Alla inlägg den 11 september 2006

Av Cecilia - 11 september 2006 17:30

2006-09-11, 17:30 Musse berättar.Nu är jag och matte tillbaka från våran Norgeresa, vi har varit i södra Norge. Jag trodde inte ens att vi var i Norge jag trodde snarare att jag var på väg till gammelmatte i Skåne, det fanns inte ett enda fjäll och vägarna var alldeles raka, inte alls lika kurviga som i norra Norge så matte blev inte ens åksjuk när vi åkte bil. Jag fattar inte hur matte kan köra turistbuss när hon är åksjuk!? Hon blir ju till och med åksjuk av att köra själv. Jag däremot blir aldrig åksjuk hur kurvigt det ens är, jag gillar att åka bil! I lördags var jag på en utställning, jag ville inte alls så den där domaren fick inte ens röra mig och sen när matte höll i mig ordentligt så domaren kunde känna så kollade hon bara igenom min päls efter tovor... Men hallå, i fyra timmar har matte badat, fönat, kammat och putsat mig på morgonen, det fanns inte en enda tova! Vilket hon också märkte, så hon sa att pälsen min var fin dock att jag hade valp pälsen kvar än. Både jag och matte hade räknat med att jag skulle bli bedömd av en trevlig fransman Jacques Medard-Ringurt, men när vi kom till utställningen och gick in i ringen så var det ett mumintroll som dömde och frågade matte på svenska med finsk brytning hur gammal jag var, men vi fick inte veta hennes namn förrän vi kom hem och matte gick in på BBHC's hemsida och kollade resultat och bolognesen som var efter havanaiserna hade samma domare och då såg matte namnet på domaren, Kirsti Lummilampi. För på min kritiklapp så stod det fransmannens namn, men matte sa redan då att en fransman inte låter som ett mumintroll. Ja ja men nästa gång då ska vi till en killdomare så då kanske dom får känna på mig, fast det är inte förrän i oktober vi ska ju på fågeljakt först, det ska jag berätta om sen, jag har en alldeles egen teknik att jaga fåglar, bara nu husse är beredd med bössan så kommer det gå bra!Det är alltid roligt att vara ute och resa med matte, hon släpar verkligen med mig överallt. Jag har bott på hotell fler gånger det senaste halvåret än vad husse har gjort i hela sitt liv. Och nu sitter matte och tittar på en utlandsresa till oss, vi ska till Spanien nästa år säger hon. Kanske Tudor, lillematte och deras mamma också ska med. Tudor ska få sin första rabiesvaccination på måndag så den kanske hinner börja gälla. Matte har varit utomlands själv flera gånger det här året, men jag har inte fått följa med för hon säger att min rabiesvaccination inte gäller än. Nu i våras så åkte matte till Cambridge i England och skulle vara där en hel månad, men hon kom hem tidigare för att hon saknade mig så mycket..:-)Fast det här med att bo på hotell, det är grejer det, jag har så många historier att berätta om det. Första gången när vi var till Piteå och skulle träffa en veterinär så bodde vi på hotell i Luleå då smugglade matte in mig på hotellet i min väska för det fanns inga rum för djur som var rökfria och matte är så känslig mot rök, eller som den gången i Vännäs då vi bodde på församlingshemmet och matte tog med mig på en frukostgudstjänst, jag trodde det var ett spöke som stod där framme och pratade! En annan gång när vi skulle till Piteå så tog vi in på ett vandrarhem i Öjebyn, det visade sig att Piteåkommun skickade alla hemlösa dit, så matte och Emilia tordes knappt gå ut och rasta mig för det var så mycket konstigt folk som gick i korridoren. En annan lustig gång är när vi var och firade midsommar i Bodö, då lärde Mira (min Welsh Springer Spaniel kompis) mig att skälla! Ni skulle ha hört, när matte, lillmatte och deras mamma kom tillbaka till rummet från frukosten så satt jag på bordet och skällde, jag slutade inte ens fast dom kom, jag tror att jag var så chockad själv över att jag kunde skälla så. I Sundsvall så var husse med, jag visade hur duktig jag var att gå framför rätt hissdörr när den plingade till utan att dörren hade hunnit öppnas, men på hotellrummet så kissade jag på gardinen. Husse blev helt förstörd, hans lilla bebis kissade på gardinen! Jag försökte förklara till husse att en annan hund hade gjort det före mig, men det ville han inte lyssna på, så han sa att jag skulle gå till min bädd och där fick jag ligga en stund innan jag hade lyckats charma husse igen. Eller som då i Stockholm när jag blev pinkis halv fem på morgonen och krafsade på matte att vi måste gå ut, och för att ta oss till Humlegårdsparken så var vi tvungen att gå genom Stureplan, oj vad mycket folk mitt i natten! Men sen i Humlegårdsparken var det många hundar ute på morgonpromenad, en Grand Danois hoppas runt på tre ben, matte frågade ägaren vad som hade hänt men ägaren sa att det är nog bara en stukning så hon hade inte varit till veterinären än och det hade ju bara gått sex dagar sen hunden började halta! Stackars hund mumlade matte när vi gick därifrån, jag ska nog vara glad för att matte åker till veterinären en gång för mycket med mig än en gång för lite, även om jag är lite rädd för att åka till veterinärstationen sen veterinären drog ut mina mjölktänder. Nä nu måste jag gå och vila, Tudor kommer hit i kväll och ska sova över, då måste jag vara pigg så jag orkar med honom. Var får han all sin energi ifrån? Han kan hålla på att dra mig i skägget och öronen i timtal ändå tills han är så trött och nästan somnar med mitt öra i sin mun...

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards